LIVE! 2016

Den 6:e LIVE-festivalen är den 27 augusti med både gamla och nya artister. Festivalen vänder sig till båda vuxna och barn. Festivalen börjar 14:00 och varar till 23:00 och platsen är Silverforsen Folkets Park i Kävlinge.
Lucy’s Diner från Löddeköpinge kommer att finnas med och sälja mat. De kommer att servera sina egna hamburgare med utsökta tillbehör, stora korvar, vegetarisk fajitastallrik, dryck, kaffe, te, bullar. Popcorn, glass och slush kommer också att säljas i parken.

Poster LIVE 2016    Poster LIVE Barnföreställning 2016

Nedan presenterar vi stolt de som kommer att uppträda och annat som kommer hända under dagen.

Simon Andersson

Parkscenen 20:10-20:50

simonAnderssonCountrymusikern Simon Andersson från Malmö har spelat i Nashville och som förste svensk tog han hem utmärkelsen Årets bästa countrylåt på en stor gala i Hollywood 2013. Samma år spelade han för övrigt även på LIVE-festivalen i Kävlinge. Nu är han tillbaka – på begäran!

Sakib Zabbar

Dansbanan 21:00-21:30

sakibzabbarpressSoulsångare från Malmö som med musikaliska influenser från både jazz, hiphop, soul och pop framför sina egna lekfulla och samhällskritiska texter med en röst som berör. Till sin hjälp har han sex skickliga instrumentalister. Sakib medverkade i Idol 2013 och har sedan dess spelat på ett antal svenska scener, bland annat på Kulturbolaget och Babel i Malmö samt på Debaser Medis i Stockholm.
Hemsida

Instrumentalisterna bakom Sakib är Ludvig Samuelsson, Jonathan Dafgård, Johan Hansson Liljeberg, Pelle Lindsjö, Arvid Ingvarsson och Jack Menckedick.

Raindear

Parkscenen 21:40-22:20

avatars-000181389842-p0ij1q-t500x500Rebecca Bergcrantz, som ligger bakom namnet Raindear, har en unik röst och musiken hon skapar beskrivs bäst som melodisk och filmisk indie electro med influenser från jazz och världsmusik. Hon släppte tidigare i år sitt internationellt hyllade debutalbum Embers. Raindear kommer till Kävlinge via Malmö, London, Piteå, New York och Los Angeles.

Va Rocks

Parkscenen 18:40-19:10

VA ROCKS 2Ida, Frida och Klara spelar rak, kompromisslös rocknroll, genomsyrad av punkens bästa element – riviga gitarriff, hårt trumskrammel, stadigt, bredbent basspel och en sångröst som knockar. De har varit ett band sedan 2006. Va Rocks har spelat på Sweden Rock Festival och Malmöfestivalen. De har också agerat förband till band som Bonafide, Abramis Brama, The Headlines, The Poodles och många fler. Debutplattan är inspelad och kommer att släppas i november i år.

Apagaget

Dansbanan 19:20-19:50

apagaget_banner2Med rötterna i den Irländska musiken men i möte med såväl svensk folkmusik som rock och blues blandas traditionella ”rökare” med eget material. Allt för att du ska få fart på dina fötter och sätta känslorna i brand!
Hemsida

Krister Larsson, gitarr, cittern, bodhran och sång. Pär Hyberg, mandolin, banjo, gitarr och sång. Krister Wrambjer, bas och percussion. Petra Kvist, fiol, dragspel och sång. Dessutom medverkar dansare från Marianne Strandbergs dansstudio i Båstad.

Sommarorkestern

Parkscenen 14:40-15:10

14037707_1052140464873274_779590409_oBestår av sex ungdomar boende i Kävlinge kommun som sommarjobbat som musiker. De har åkt runt och spelat på olika tillställningar, på vård- och ålderdomshem samt på restauranger. På repertoaren står covers på allt från 60-talets klassiska hits till låtar från dagen topplistor. Låtar av bland andra ABBA, Monica Zetterlund, Guns N’ roses, Veronica Maggio, Stevie Wonder, Cornelis Vreeswijk.

Tilda Ränzlöw Dahlgren, sång. Frida Eggert, piano och sång. Hampus Hansson, bas och trummor. Julia Axelsson, tvärflöjt. Anna Anderson, fiol och Sara Nilsson, klarinett.

Tennessee Ride

Dansbanan 18:00-18:30

Tennessee rideEtt svängigt sydsvenskt countryband med rötter i den amerikanska södern. Vi gungar loss med välkända, dansanta låtar som ingen kan sitta still till – Amerikansk country och folkmusik med inslag av lite rock.
Hemsida

Mats Andersson Risberg, accordion, guitars and vocals. Claus Grue, acoustic and electric guitars, banjo and vocals. Åke Larsson, acoustic guitars, lap steel, mandolin, keyboards and vocals. Anders ”Persa” Persson, bass and vocals. Lars Rubin, percussion, guitars and vocals.

Highland Rock

Dansbanan 22:30-23:00

HighLandRockHighland Rock startades av fyra studenter i Lund sommaren 2015. De spelar ösig hårdrock med sköna riff och mycket energi, inspirerad av 70-talsrock, punk och folkmusik.
Hemsida

Gitarr och sång, Philip Kirkevall. Gitarr, David Smidelik.
Bas, Stefan Granlund. Trummor, Simon Jäger.

Teaterbandet

Parkscenen 16:30-17:00

TeaterbandetVisste du att Kävlinge Amatörteater har ett band ihop? Sedan succépremiären på vårens arrangemang Långkväll i Lilla Kulturhuset på Mejerigränd, kommer de åter att ge järnet och bjuda Kävlingepubliken på en massa sköna låtar i pop-, soul- och rockgenren.

Zwing It

Parkscenen 17:20-17:50

zwingitZwing it dans- och musikskola i Löddeköpinge ger en fartfylld och färgsprakande föreställning som visar bredden på föreningens ideella verksamhet. Sedan starten 1991 har flera professionella artister utvecklats från deras verksamhet.

Marie & Therese

Dansbanan 14:00-14:30

Barnföreställning som bjuder på både spänning, humor och mycket musik. Barnen får följa med på en resa till Afrika bland elefanter, lejon och ormar. Men kartan och kikaren försvinner! Vem är tjuven?

Therése Jägerman och Marie Samuelsson.

Mamma Måd

Dansbanan 15:30-16:10

mammamadMamma Måd Trio ger en glad musikföreställning för både små och stora öron. Låtarna har ett roligt och tänkvärt innehåll om bl.a. olikheter och att våga vara sig själv, men också om bl.a. djur och tåg. Gemensamt för alla sångerna är att man snabbt kan sjunga med och röra sig till dem.

Konstforum i Kävlinge

Alla kan måla!
Konstforum i Kävlinge medverkar med möjlighet för alla besökare att fritt måla på uppspänd duk under eftermiddagen från kl.13.00.