Kick-off 2023

Söndagen den 15 januari samlades en liten men naggande god skara på åtta personer för att kickstarta musikföreningsåret 2023.

Vad vill vi göra?

Det var just detta som stod i fokus. Vad tycker vi är roligt?
I vår har vi, förutom tre planerade ”Lögn eller sanning”, planerat att ha ett öppet arrangemang i månaden. Vad vill vi fylla dessa arrangemang med?

Den första idé som presenterades var att få till den Jamsession som vi tyvärr fick ställa in i höstas. Trots att vi haft flera jamsessions så fanns många tankar hur vi kan öppna upp evenemanget så fler kan delta. Förbereda ett låthäfte med ett antal låtar som man kan utgå ifrån, ha en liten bas av musikanter som vi vet kommer vara där så vi kan fylla ut på fler instrument, försöka bjuda in fler personligen och kanske inte förlita oss på att alla ser våra events på Facebook. Det blir därför en Jamsession som ni alla är välkomna på den 27:e februari.

Andra idéer som brainstormades fram, men inte ännu har placerats ut på datum var:
Sing-a-long, Workshops inom ljud, video och podd, Workshop i låtskrivande, Open MiK och sommarallsång utomhus.

Hur ska vi göra?

Eftersom vi är ganska få medlemmar och har begränsade ideella resurser pratade vi om hur vi använder dessa på bästa sätt och hur fler kan se glädje i att lägga sin ideella tid på våra evenemang och föreningsarbete. Man ska känna att man lägger sin tid på något som är roligt och utvecklande både för en själv och för de som kommer på evenemangen.

Vi pratade även om hur viktigt det är att kunskapen om hur vi arrangerar våra event inte ska vara knutet till några få personer, för då blir vår verksamhet väldigt sårbar. Hur just MiK skapar och tänker kring arrangemangen allt ifrån hur man bokar lokal, till ekonomi och vidare till hur många mikrofoner som behövs ska finnas tydligt för den som vill skapa i vår förening.

Ett bra sätt att få fler att vilja tänka och göra är att inte bara ha denna typ av medlemsmöte där idéer och tankar kan få delas, en gång om året. Utan istället utöka tillfällena för fika, diskussion och planering.

När ska vi göra?

Det finns en lista med vårens planerade eventdatum på Lilla Kulturhuset Mejerigränd. Vissa av dem är färdigbokade och klara, andra är på gång och något datum är helt öppet för idéer. Vi kan även boka andra platser och andra tider om vi så önskar. Boka in datumen för något kul kommer hända även om vi just nu kanske inte vet exakt vad:

– Tis 14 februari: Lögn eller sanning
– Mån 27 februari: Jamsession